Αρχική Σελίδα - Home Page      
  Angelus Novus | Ηρακλείδαι |  
 
  Angelus Novus
  Θέατρο ΌΡΑ
  Παραστάσεις
  Φαύστα ή Η Απολεσθείς Κόρη
  Ένα κάρο παραμύθια
  Preparadise Sorry Now
  Οράτιος και Mauser
  Η Φόνισσα
  Ο Μαύρος Πρίγκιπας
  Τρικυμία
  Στα Άκρα
  Scabrio 2
  Ηρακλείδαι
  Όπως Σας Αρέσει
  Ο Θάνατος του Τενταζίλ
  Πώς να πω
  Ικέτιδες
  Είστε όλοι σας καθάρματα
  Το Συσσίτιο
  Insenso
  Η Σονάτα των φαντασμάτων
  Κάτω από το Γαλατόδασος
  Κουκλοθέατρο
  Θεατρικά Βραδινά
  Τρέχουσα Περίοδος
  Στούντιο Κοιτώνες
  Περί Θεάτρου
  Επικοινωνία
 

Επιστροφή

Κριτικές

Σημείωμα του Γ.Δ.Κ. Σαρηγιάννη στα ΝΕΑ («Το Τέταρτο Κουδούνι»), 5 Ιουνίου 2008.

«Ηρακλείδαι: τραγωδία του Ευριπίδη, για άγνωστους λόγους ελάχιστα παιγμένη. Και την πιάνει ο σκηνοθέτης, επικεφαλής της –με έδρα τη Θεσσαλονίκη- ομάδας Angelus Novus, Δαμιανός Κωνσταντινίδης, κατεβαίνει στην Αθήνα και με προσοχή χωρίς εξυπνακισμούς, μας αποκαλύπτει στα μισογκρεμίδια της Β΄Σκηνής του ΒΑΦΕΙΟΥ ένα έργο με θέμα τη βία, τον πόλεμο, την εξορία, την αίτηση ασύλου –άρα σημερινό όσο τίποτα. Μια παράσταση -μόνο με άντρες ηθοποιούς, με εξαιρετική αισθητική, μ’ ένα σπαρακτικό ακορντεόν επί σκηνής- που αξίζει την προσοχή μας. Ελπίζω να ξαναπαιχτεί.»

Κριτική της Ζωής Βερβεροπούλου, " Η αφαίρεση ως προσόν", στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, Σεπτέμβρης 2008   
Το στοιχείο που διαφοροποιεί την παράσταση του Δαμιανού Κωνσταντινίδη από τις υπόλοιπες παραγωγές αρχαίου δράματος του φετινού θέρους είναι η ικανότητα του εν λόγω σκηνοθέτη να δυναμώνει την πρότασή του, όχι προσθέτοντας και συσσωρεύοντας, όπως πολλοί ομότεχνοί του, αλλά λιγοστεύοντας, ξεφλουδίζοντας, αφαιρώντας και μετατρέποντας τελικά το ελάχιστο σε προτέρημα. Συγκεκριμένα, οι ευριπιδικοί «Ηρακλείδαι», που παρακολουθήσαμε στο πλαίσιο των Γιορτών Ανοιχτού Θεάτρου, σηματοδοτήθηκαν θετικά χάρη σε όσα ακριβώς δεν είχαν: δεν είχαν πολυμελή χορό, δεν είχαν ηθοποιούς για όλους τους ρόλους, δεν είχαν φανταχτερές σκηνογραφικές κατασκευές, ούτε και πομπώδεις συμβολισμούς ή εντυπωσιοθηρικά ευρήματα. Κι όμως, σε εμάς τους θεατές τίποτα δεν έλειψε. Η παράσταση που είδαμε διέθετε μέτρο, συγκρότηση, ισορροπίες, ήταν συμπαγής και ξεκάθαρη. Εκσυγχρονίζοντας τόσο, ώστε το έργο να μοιάζει όχι ακριβώς επίκαιρο, αλλά, θα έλεγε κανείς, αενάως έγκαιρο, ο Κωνσταντινίδης προσανατολίστηκε στη διαχρονική ουσία του κειμένου και εντρύφησε σε αυτήν, φτάνοντας τελικά στον πυρήνα της.
Έτσι, πίσω από την εμφανή πρόθεση του Ευριπίδη να προβάλλει την υψηλόφρονα στάση των Αθηναίων, που ενεπλάκησαν σε πόλεμο με το Άργος προκειμένου να προστατέψουν τους απογόνους του Ηρακλή, όταν εκείνοι, κυνηγημένοι από τον Ευρυσθέα, έφτασαν ικέτες στον Μαραθώνα, αναδύθηκαν έκτυπα ζητήματα σημαντικά: η υποδοχή των προσφύγων και η παροχή (πολιτικού) ασύλου, η υπεράσπιση των αδυνάτων και ο σεβασμός προς τους ξένους και τους αιχμαλώτους (όταν πλέον ο Ευρυσθέας αιχμαλωτίζεται στη μάχη), η μεταβλητότητα του βίου, που εναλλάσσει απρόβλεπτα τα πεπρωμένα των δυνατών και των ανίσχυρων, των νέων και των γέρων, των νικητών και των ηττημένων. Και ακόμη, τα διλήμματα δικαίου της εξουσίας, όταν ο Δημοφών επιλέγει τον πόλεμο αντί για την αποπομπή των Ηρακλειδών, αλλά και η αυτοθυσία ως πράξη μέγιστης γενναιότητας, όταν η νεαρή Μακαρία, κόρη του Ηρακλή, προσφέρεται να θυσιαστεί  για να σωθούν οι δικοί της.

Οι πέντε άντρες ηθοποιοί της ανανεωμένης ομάδας Angelus Novusανέλαβαν ο καθένας από δύο έως τρεις ρόλους, υπηρετώντας ευέλικτα την οικονομία του θεάματος και μπαινοβγαίνοντας στα πρόσωπα και στα ρούχα τους ενώπιον των θεατών. Αποτέλεσμα, μια στιβαρή και εμφατικά θεατρική ροή, με λεπτότατες πινελιές ειρωνικού χιούμορ, που τάχυνε και πύκνωνε τη δράση, ενώ συγχρόνως ο τραγικός λόγος ηχούσε καίριος, στη λιτή και στακάτη μετάφραση της Ελένης Μερκενίδου. Εξαιρετικά λειτούργησε επίσης η διανομή των φωνών του χορού στους ίδιους ηθοποιούς, αποδεικνύοντας πόσο συμβατές με την ποιότητα μπορούν να είναι οι απλές και ανέξοδες λύσεις, όταν υπάρχει ολοκληρωμένο σκηνοθετικό σχέδιο. Με τη δραστική συνδρομή της Έφης Δρόσου (κίνηση), του Απόστολου Αποστολίδη (σκηνογραφία) και του Κωστή Βοζίκη (μουσική), έδωσαν καλοδουλεμένες ερμηνείες ο Αντώνης Κρόμπας, ο Στέλιος Ανδρονίκου, ο Γιάννης Δρακόπουλος, ο Δημήτρης Μακαλιάς (κυρίως ως Άγγελος) και, τέλος, ο Κώστας Ανταλόπουλος, ένας Ιόλαος άξιος ειδικής αναφοράς.

 

 


Το έργο | Σκηνοθετικές επιλογές | Η Ταυτότητα της Παράστασης

Επιστροφή

 

 
 
  design & support by Design & Support by ITIS - Visit our website   Επικοινωνία | Αρχική